Değişkenler ve Veri Tipleri 1
Değişkenler ve Veri Tipleri
Program yazarken bir çok zaman sabit verilerle çalışılamayabilir.
Çalışma zamanı içerisinde herhangi bir işlemin sonucuna ya da kullanıcı etkileşimine bağlı olarak ortaya çıkan bir verinin daha sonra kullanılmak üzere saklanması gerekebilir.
Geçici olarak saklanan ve belirli tipte veri içeren bu yapılara değişken adı verilmektedir.
C# dilinde de birçok veri tipi ve bu veri tiplerini saklayan değişken yapıları bulunmaktadır. Her değişken tipinin özelliği ve kullanım amacı aynı olmadığından her değişken tipi farklı değişken yapıları tarafından temsil edilmekte.
Örneğin vermek gerekirse ;
- Metinsel ifadeleri "string"
- Sayısal ifadeleri "int, decimal, float veya double" gibi değişken tipleri tarafından temsil edilmektedir
DEĞİŞKEN
Program yaşam döngüsü içerisinde belirli bir veri türünün değerini içeren yapılara değişken adı verilmektedir.
Değişkenler bellek üzerinde geçici olarak saklanmakta olup program yaşam döngüsünün sona ermesiyle birlikte bellekten düşerler.
Program içerisinde bir değişken tanımı yapıldığında ilgili değişken için bellek üzerinde uygun bir alan ayrılır ve değişken sahip olduğu değeri kendisine verilen isimle birlikte bu alanda saklar.
Her değişkene, bellek üzerinde o değişkenin tutacağı veri tipine yetecek büyüklükte bir yer ayrılır ve bu yere değişkenin adresi adı verilmektedir.
Her değişkene bir isim verilir ve bu isim kullanılarak değişkene değer atanabilir, atanan değer okunabilir ve değiştirilebilir.
Değişken Tanımlama Kuralları
Csharp yazılım dilinde değişken tanımlanırken uyulması gereken birtakım kurallar bulunmaktadır.
Bu kuralları açıklayalım;
- Değişken ismi yalnızca harf, rakam ve _ (alt çizgi) içerebilir.
- Değişken isimi harf ile başlamak zorundadır.
- Değişken ismi 255 karakterden fazla olamaz.
- Değişken ismi tanımlanırken karakterler arasında boşluk bırakılamaz yoksa hata alırsınız.
- Csharp büyük ve küçük harf duyarlı bir programlama dili olduğundan değişken hangi isimle tanımlanmış ise o isimle kullanılır.
- Komut ifadeleri değişken adı olarak kullanılamaz. ( AND, OR ve NOT ) vb.
Değişken İsimlendirme Standartları
Kurallara uygun şekilde tanımlanmış bir değişkene verilen isim; Her ne kadar programın çalışması için bir sorun teşkil etmese de tutarlı bir görünüm, kod bütünlüğü ve kodların rahat okunup anlaşılabilmesi açısından önem arz etmektedir.
Bu sebeple resmi olarak belirlenmiş iki adet isimlendirme standardı bulunmaktadır.
- Pascal Case
- Camel Case
Pascal Case
Değişken adını oluşturan her kelimenin baş harfinin büyük yazılarak değişkenin isimlendirildiği standarttır.
Camel Case
Değişken adını oluşturan ilk kelimenin baş harfi küçük, diğer kelimelerin baş harfleri büyük yazılarak değişenin isimlendirildiği standarttır.
Değişken Tanımlama
Her programlama dilinin bir syntax (sözdizimi) yapısı bulunmaktadır. Yazılan kodlar bu sözdizimi yapısına uygun olarak yazılmak zorundadır. C# dilinde ise değişken tanımlamak için kullanılan syntax (sözdizimi) yapısı şudur;
[Değişken Tipi] [Değişken Adı];
int EBSTime;
İlk olarak değişken tipini tanımlayan ifade yazılır ardından değişken adı belirlenerek tanımlama işlemi gerçekleştirilir.
Değişkene Değer Atama
Değer atama işlemi, değişkeni tanımlama esnasında yapılabileceği gibi daha sonrada gerçekleştirilebilir.
Bir değişkene değer atamak için Csharp da atama operatörü olan "=" eşittir sembolü kullanılır.
Daha sonra değişkenin tipine göre değer ataması gerçekleştirilir.
DEĞİŞKEN TİPLERİ
Değişkenler değer tipi ve referans tipi değişkenler olmak üzere iki gruba ayrılmaktadır.
Değer tipi değişkenler bellekte stack adı verilen alanlarda saklanırken referans tipi değişkenler heap adı verilen alanlarda saklanır.
Değer Tipleri
Değer tipleri; veriyi taşıyan ve taşıdığı veriye göre bellek üzerinde yer dolduran değişken tipleridir. Bellekte az yer kaplarlar ve hızlı bir şekilde erişilebilirler.
Değer tipi değişkenler;
- Tamsayı Değişken Tipleri
- Ondalıklı Sayı Değişken Tipleri
- Bool Değişken Tipi
- Char Değişken Tipi
Tamsayı değişken tipleri
byte System.Byte 1 byte 0, ..., 255 (tam sayı)
sbyte System.Byte 1 byte -128, ..., 127 (tam sayı)
short System.Int16 2 byte -32.768, ..., 32.767 (tam sayı)
ushort System.UInt16 2 byte 0, ..., 65.535 (tam sayı)
int System.Int32 4 byte -2.147.483.648, ..., 2.147.483.647 (tam sayı)
uint System.UInt32 4 byte 0, ..., 4.294.967.295 (tam sayı)
long System.Int64 8 byte -9.223.372.036.854.775.808,… 9.223.372.036.854.775.807 (tam sayı)
ulong System.UInt64 8 byte 0, ..., 18.446.744.073.709.551.615 (tam sayı)
nint System.IntPtr 4 byte Platforma bağlıdır.
nuint System.UIntPtr 8 byte Platforma bağlıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder